Capaciteit
en spreiding van 5 plannen voor de Deltametropool
Prof.dr.ir.Taeke M. de
Jong 2002-04-14
http://www.bk.tudelft.nl/urbanism/TEAM/
Voor de bestaande
toestand is het aantal inwoners per gemeente volgens het CBS 2002 oppervlaktegevoelig
(300m2 per inwoner) weergegeven in cirkels van 100 000, 10 000 en
1000 inwoners. In deze pointillistische weergave betekent overlapping van
cirkels direkt afleesbaar een hogere dichtheid dan nu gemiddeld in Nederland.
De spreiding binnen de gemeente is bepaald door de ligging van het bebouwde
oppervlak op de kaart.
|
|
Figuur 1 100 000, 10 000,
1000 inhabitants per municipality represented as 30, 3, 0.3 km2 built-up area
localised on urban topography. |
|
Daaraan
is de capaciteit van bestaande gemeentelijke woningbouwplannen volgens de
Nieuwe Kaart van Nederland 2000 grof van de kaart geschat op 570 000 inwoners
toegevoegd (Figuur
2). Deze capaciteit is met het bestaande bebouwde oppervlak
samengesteld tot een ondergrond 2005 waarop de ontwerpen vergelijkbaar worden.
Tien eenheden van 10 000 inwoners (Amstelveen en Nieuwegein) konden daarbij
worden geaggregeerd tot één eenheid van 100 000 inwoners. Dit representeert op
eenvoudige wijze locaal een toenemende verstedelijking naast de meer algemene
spreiding. Op deze ondergrond is als referentie de overgebleven capaciteit van
NRO5 (middenscenario) getekend (Figuur
3).
|
|
|
|
|
|
Figuur 2 2005: Existing plans added. |
Figuur 3 2030:
NRO5 |
|
|
In Figuur 4 zijn deze kaartbeelden van de bestaande
situatie, de plannen die nu volgens de Nieuwe Kaart van Nederland in uitvoering
zijn en het gedeelte dat na aftrek daarvan nog rest voor NRO5 volgens het EC
middenscenario (ABF) in tabelvorm weergegeven.
|
Present |
NRO5 |
100 000 |
10 000 |
1 000 |
100 000 |
10 000 |
1 000 |
100 000 |
10 000 |
1 000 |
Bevolking (*1000) |
2000 |
2030 |
2000 |
+Nieuwe kaart 2005 |
+rest NRO5 2030 |
||||||
Centrum Stedelijk |
710 |
988 |
7 |
|
|
7 |
|
|
9 |
|
|
Stedelijk buiten
centrum |
2818 |
2448 |
22 |
61 |
|
24 |
41 |
|
22 |
24 |
|
Groen Stedelijk |
415 |
655 |
|
41 |
|
|
41 |
|
|
65 |
|
Centrum Dorps |
1337 |
2090 |
|
101 |
327 |
|
161 |
280 |
|
180 |
289 |
Landelijk Wonen |
251 |
505 |
|
|
251 |
|
|
400 |
|
|
505 |
Werkgebied |
512 |
454 |
|
|
512 |
|
|
380 |
|
|
453 |
Totaal |
6043 |
7140 |
29 |
203 |
1090 |
31 |
243 |
1060 |
31 |
269 |
1247 |
+ Nieuwe Kaart |
|
|
2 |
40 |
-30 |
= |
= |
= |
|
|
|
+ restcapaciteit NRO5 |
|
|
|
|
|
|
26 |
187 |
|
= |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur 4 Present situation 2000, existing plans 2005,
National plan 2030 |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het restant voor
NRO5 is geïnterpreteerd als verdichtingsoperatie van 10 000 inw. erbij in of
rond de stimuleringscentra (Figuur 5). Dit kwam toevallig overeen met het aantal centra.
|
|
|
|
|
|
Figuur 5 Interpretation NRO5 |
Figuur 6
Interpretation OMA |
|
|
De ontwerpen van
OMA (Figuur 6) en TKA (Figuur 9) zijn uit de ontwerptekeningen teruggerekend naar
inwonertallen en na aftrek van de Nieuwe Kaart gespreid volgens de topografie
van de tekeningen. Bij OMA zijn respectievelijk 7, 12 en 13 vierkanten van 25ha
omgezet in cirkels van 10 000 inwoners (Figuur
7). 10 cirkels in het centrum van Rotterdam binnen een
straal van ongeveer 3km zijn geaggreeerd tot een cirkel van 3km straal (100 000
inwoners).
|
won/ha |
bezetting |
inw/ha |
inw/hok |
hokken/cirkel |
fout |
hokken |
ha |
inw. |
cirkels1km |
Centraal stedelijk |
30 |
2 |
60 |
1500 |
7 |
0.67 |
143 |
3574 |
214440 |
21 |
Groen stedelijk |
15 |
2.2 |
33 |
825 |
12 |
0.12 |
198 |
4941 |
163053 |
16 |
Centraal Dorps |
14 |
2.4 |
33.6 |
840 |
13 |
0.00 |
207 |
5166 |
173578 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
13681 |
551071 |
54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur 7 Reading units of population from the map of OMA |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor het ontwerp
van TKA zijn de opgegeven dichtheden per woonmilieu als weergegeven in Figuur 8 omgezet in eenheden van 10 000 inwoners.
TKA |
won/ha |
bezetting |
km2 |
inw. |
Cirkels 1km |
-NKN |
resteert |
hoog stedelijk |
100 |
2 |
3 |
60000 |
6 |
|
6 |
centrum stedelijk |
50 |
2 |
31 |
310000 |
31 |
4 |
27 |
stedelijk |
20 |
2.2 |
146 |
642400 |
64 |
29 |
35 |
duur wonen |
15 |
2 |
126 |
378000 |
38 |
14 |
24 |
landelijk |
10 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1390400 |
139 |
|
92 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur 8 Reading units of population from the
map of TKA |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur 9 Interpretation TKA |
Figuur 10 Interpretation Snozzi |
|
|
Het ontwerp van
Snozzi is uitsluitend en globaal van de tekening geïnterpreteerd (Figuur 10).
In het ontwerp
van H+N+S is de capaciteit van het Groene Hart door ABF op 51 000 woningen
geschat. Dit komt neer op ca. 100 000 inwoners, weergegeven als één gestippelde
cirkel van 100 000 inwoners omdat de spreiding in kleine stippen van 100
inwoners wel mogelijk, maar niet meer waarneembaar en onderscheidend is.
De ontwerpen van
OMA, TKA en H+N+S konden nu in één tekening worden weergegeven (Figuur 11). Het ontwerp van Snozzi beslaat de hele
Detametropool en is daarom afzonderlijk getekend (Figuur 12). De legenda is beperkt tot eenheden van 100 000 (3km
straal) en 10 000 inwoners (1km). In de ondergrond zijn eenheden van 10 000
inwoners waar de topografie daartoe aanleiding geeft verdeeld over eenheden van
1000 inwoners (300m). Dat laatste is voor de ontwerplaag niet gebeurd, hetgeen
de globale vergelijkbaarheid ten goede komt.
|
|
|
|
|
|
Figuur 11 Three complementary designs 2050 |
Figuur 12 Alternative Snozzi |
|
|
In Figuur 13 zijn de capaciteiten van de complementaire plannen
afzonderlijk en in het totaal vergeleken en naar context (Centrum stedelijk,
Stedelijk, Groen stedelijk, Centrum dorps, Landelijk, Werkgebied) uitgesplitst.
Daarbij zijn de bestaande plannen volgens de Nieuwe Kaart van Nederland
ingecalculeerd. Deze plannen tellen één keer mee wanneer men de drie ontwerpen
samenneemt. Het experiment is dan: vergelijk NRO5 met 5 alternatieven: alleen
de Zuidflank, alleen het Groene Hart, alleen de Noordflank ontwikkelen,
alledrie of naar het ontwerp van Snozzi.
Context |
Bevolking x 1000 |
|
OMA Zuidflank |
|
H+N+S Groene Hart |
|
TKA Noordflank |
|
Totaal |
|
Snozzi |
|||||||||||||||||
|
Nu aanwezig |
Bestaande plannen |
NRO5-EC trend |
|
100 000 |
10 000 |
1000 |
Inwoners + bestaande plannen |
|
100 000 |
10 000 |
1000 |
Inw. Incl bestaande plannen |
|
100 000 |
10 000 |
1000 |
Inwoners + bestaande plannen |
|
100 000 |
10 000 |
1000 |
Inwoners + bestaande plannen |
|
100 000 |
10 000 |
1000 |
Inwoners + bestaande plannen |
Naam: |
2000 |
2005 |
2030 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Centrum Stedelijk |
710 |
700 |
988 |
|
1 |
|
|
800 |
|
|
|
|
700 |
|
|
8 |
|
780 |
|
1 |
8 |
|
880 |
|
|
|
|
700 |
Stedelijk buiten
centrum |
2818 |
2810 |
2448 |
|
|
11 |
|
2920 |
|
|
|
|
2810 |
|
|
25 |
|
3060 |
|
|
36 |
|
3170 |
|
9 |
|
|
3710 |
Groen Stedelijk |
415 |
410 |
655 |
|
|
16 |
|
570 |
|
|
|
|
410 |
|
|
35 |
|
760 |
|
|
51 |
|
920 |
|
|
3 |
|
440 |
Centrum Dorps |
1337 |
1890 |
2090 |
|
|
16 |
|
2050 |
|
|
|
|
1890 |
|
|
|
|
1890 |
|
|
16 |
|
2050 |
|
|
24 |
|
2130 |
Landelijk Wonen |
251 |
400 |
505 |
|
|
|
|
400 |
|
|
10 |
|
500 |
|
|
24 |
|
640 |
|
|
34 |
|
740 |
|
|
|
|
400 |
Werkgebied |
512 |
380 |
454 |
|
|
|
|
380 |
|
|
|
|
380 |
|
|
|
|
380 |
|
|
|
|
380 |
|
|
|
|
380 |
Totaal |
6043 |
6590 |
7140 |
|
1 |
43 |
|
7120 |
|
|
10 |
|
6690 |
|
|
92 |
|
7510 |
|
9 |
27 |
|
8140 |
|
9 |
27 |
|
7760 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur
13 Five alternatives for NRO5 and their
population specified to their urban or rural context |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit Figuur 13 valt op te maken dat OMA alleen al in de
Zuidvleugel het programma van NRO5 realiseert, terwijl TKA het alleen al in de
Noordvleugel overschrijdt. De drie plannen samen overschrijden het programma
van de NRO5 met 1 mln inwoners. Snozzi komt tot een extra capaciteit van ruim
600 000 inwoners. Deze extra capaciteiten wordt vooral bereikt in stedelijke
gebieden buiten het centrum, de centra scoren minder dan in het NRO5.
Om de kosten te
berekenen zijn volgens de bijlage ‘specificatie samenstelling woonmilieu’
overeenkomstig de trend uniforme aannamen gedaan omtrent het aandeel werken,
infrastructuur, groen en water in het woonmilieu per urbane context (zie Figuur 14).
|
Interne
samensteling woonmileu |
||
Bestaand |
Plancombinatie |
Snozzi |
|
Centrum stedelijk |
|
|
|
Stedelijk |
|
|
|
Groen stedelijk |
|
|
|
Centrum dorps |
|
|
|
Landelijk wonen |
|
|
|
Werkgebied |
|
|
|
|
|||
Figuur 14 Interne samenstelling woonmilieu |
|||
|
De (Centrum)
stedelijke gebieden houden de huidige samenstelling. In centrum dorpse en
landelijke gebieden alsmede werkgebieden wordt met minder groen gerekend.
Door deze
aannamen zijn de berekende kosten in Figuur
15 discutabel, maar zij lenen zich tot een voorlopige
vergelijking.
x € 1 000 000
000 |
OMA |
HNS |
TKA |
Combinatie |
Snozzi |
|||||||||||||||||||||||||
Context |
wonen |
werken |
structuur |
groen |
water |
totaal |
wonen |
werken |
structuur |
groen |
water |
totaal |
wonen |
werken |
structuur |
groen |
water |
totaal |
wonen |
werken |
structuur |
groen |
water |
totaal |
wonen |
werken |
structuur |
groen |
water |
totaal |
Centrum Stedelijk |
16 |
8 |
1 |
1 |
0 |
25 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
7 |
8 |
4 |
0 |
0 |
0 |
13 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Stedelijk buiten
centrum |
14 |
3 |
1 |
2 |
1 |
19 |
20 |
4 |
0 |
0 |
0 |
25 |
31 |
6 |
1 |
3 |
1 |
42 |
35 |
6 |
1 |
4 |
1 |
48 |
58 |
11 |
2 |
6 |
1 |
78 |
Groen Stedelijk |
28 |
11 |
0 |
0 |
1 |
41 |
2 |
1 |
0 |
1 |
0 |
3 |
17 |
6 |
0 |
1 |
1 |
25 |
24 |
9 |
0 |
0 |
1 |
35 |
3 |
1 |
0 |
1 |
0 |
5 |
Centrum Dorps |
18 |
5 |
0 |
2 |
0 |
25 |
22 |
6 |
0 |
4 |
0 |
32 |
22 |
6 |
0 |
4 |
0 |
32 |
27 |
7 |
0 |
1 |
1 |
37 |
30 |
8 |
0 |
1 |
2 |
40 |
Landelijk Wonen |
2 |
1 |
0 |
1 |
13 |
16 |
7 |
0 |
2 |
29 |
24 |
61 |
10 |
3 |
1 |
13 |
19 |
45 |
12 |
3 |
0 |
2 |
10 |
27 |
4 |
1 |
1 |
16 |
19 |
41 |
Werkgebied |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
3 |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
4 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
Totaal |
79 |
27 |
2 |
7 |
15 |
130 |
53 |
12 |
3 |
35 |
24 |
128 |
85 |
24 |
2 |
22 |
21 |
154 |
107 |
30 |
2 |
9 |
13 |
161 |
96 |
22 |
3 |
25 |
22 |
169 |
€ per inwoner |
434 |
151 |
9 |
37 |
83 |
715 |
293 |
67 |
17 |
194 |
134 |
706 |
470 |
133 |
13 |
120 |
114 |
850 |
593 |
168 |
10 |
48 |
72 |
891 |
532 |
120 |
19 |
140 |
119 |
930 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figuur 15 Priliminary calculation of costs |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op deze wijze is
NRO5 op € 721/inwoner geschat. Uit
Figuur 15 kan zeer voorlopig worden opgemaakt dat
behalve het plan van OMA, alle plannen duurder uitkomen.
Op dezelfde
gronden kan een schatting gemaakt worden van het aantal woningen en
arbeidsplaatsen.
In Figuur 16 is daartoe een voorlopige poging gedaan. Deze figuur
geeft een percentuele vergelijking met de trend (middenscenario) die als
uitgangspunt diende voor de NRO5.
|
NRO5 |
Bestaande |
OMA |
H+N+S |
TKA |
Combinatie |
Snozzi |
|||||||
|
won. |
abpl. |
plannen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
aantal |
NKN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x1000 |
x1000 |
won. |
abpl. |
won. |
abpl. |
won. |
abpl. |
won. |
abpl. |
won. |
abpl. |
won. |
abpl. |
Centrum stedelijk |
494 |
722 |
71% |
69% |
81% |
106% |
71% |
69% |
79% |
77% |
89% |
87% |
71% |
69% |
Stedelijk |
1224 |
1482 |
115% |
93% |
119% |
88% |
115% |
93% |
125% |
102% |
129% |
105% |
152% |
123% |
Groen stedelijk |
298 |
372 |
63% |
72% |
87% |
178% |
63% |
72% |
116% |
133% |
141% |
161% |
67% |
77% |
Centrum Dorps |
871 |
792 |
90% |
104% |
98% |
96% |
90% |
104% |
90% |
104% |
98% |
113% |
102% |
117% |
Landelijk wonen |
211 |
250 |
79% |
106% |
79% |
77% |
99% |
56% |
127% |
169% |
146% |
196% |
79% |
106% |
Werkgebied |
197 |
376 |
84% |
62% |
84% |
75% |
84% |
62% |
84% |
62% |
96% |
71% |
96% |
71% |
|
3294 |
3994 |
93% |
87% |
100% |
100% |
94% |
84% |
106% |
101% |
115% |
111% |
111% |
102% |
|
||||||||||||||
Figuur
16 Priliminary calculation of dwellings and
workplaces |
||||||||||||||
|
Uit Figuur 16 kan worden opgemaakt dat in alle plannen
behalve dat van OMA de groei van het aantal abeidsplaatsen geen gelijke tred
houdt met de groei van het aantal woningen. Dit stemt overeen met de te
verwachten terugloop in de woningbezetting. Deze bedraagt bij Snozzi en de
Combinatie bijna ‑10%, bij de overige plannen bijna ‑5%.
De totale oppervlakte
van pointillistische wooneenheden uit de interpretatie van de plannen zijn
uitgangspunt in de berekening. Ten behoeve van de berekening zijn in de
rekenbladen van de bijlage ‘specificatie samenstelling woonmilieu’ (Zie http://www.bk.tudelft.nl/urbanism/TEAM/
publications 2003 voor werkende Excelsheets) verdergaande aannamen gedaan
omtrent de context en samenstelling van de woonmilieus dan uit de plannen zelf
was af te lezen. Voor de interne verhouding tussen wonen en werken is de
bestaande verhouding (2000) aangenomen. De percentages infrastructuur, groen en
water zijn verder geënt op de bekende aannamen voor NRO5, maar aangepast om
dezelfde capaciteit te verkrijgen als de pointillistische weergave. Deze
percentages (middelste linkerblok in Figuur
17) bepalen de verhouding tussen de absolute waarden
(bovenste linkerblok in Figuur
17).
|
Naast
iedere kolom van invoer (geel) of berekende uitvoer (oranje) is de bestaande
situatie 2000 (grijs) als referentie weergegeven. Hier hebben de absolute
waarden omgekeerd de percentages bepaald. De rekenrichting is tussen beide
blokken met pijlen weergegeven. De capaciteit in inwoners en arbeidsplaatsen
is in de rechterblokken absoluut en percentueel berekend door de absolute
oppervlaktewaarden voor wonen en werken te vermenigvuldigen met een
aangenomen aantal woningen en arbeidsplaatsen per hectare. Het
onderste linkerblok geeft nu de veranderingen in km2 weer en zet
deze volgens de aangenomen kosten per km2 (matrix midden onder) om
in een zeer globale raming van de absolute kosten en de kosten per inwoner. |
|
|
Figuur 17 Rekenwijze |
|
|